VREDE

Vrede kender næsten 99% af mennesker til, da vi nok alle har oplevet det i en eller anden form. Men nogle er bare bedre til at beherske sig eller kontrollerer det. Og her kommer en god løsning til hvordan du kan få meget mere kontrol over de ting som dit hoved sætter gang i.

Vrede er ikke bare noget, som kommer ud af den blå luft, selvom det nogen gange kan føles sådan umiddlebart. Vreden har både en opbygningsfase, en udlevelsesfase og i mange tilfælde en angerfase. En angerfase vil typisk bestå af intense følelser af skyld, skam og i nogle tilfælde tanker, som skal retfærdiggøre den vrede eller aggressive adfærd.

Hvis du har problemer med vrede og aggression, har du måske oplevet at din tilstand cirkler mellem disse to yderpoler, og i mange tilfælde dækker eller erstatter disse vredescirkler oplevelser af andre ubehagelige og smertelige følelser som angst, skuffelse eller sorg.

Nogle af os har ikke lært, hvordan man bliver vred på en ordentlig måde. Måske har vi aldrig selv set vores forældre blive vrede, eller de blev så vrede at det gik ud over alle andre, der var i nærheden. Så vi kan for eksempel have lært at vrede er forbundet med skam, eller at vrede er forbundet med angst.

Man kan udtrykke sin vrede på mange forskellige måder. Nogle råber højt og smækker med døren, når de bliver vrede, andre bliver bidende ironiske eller tavse, nogle bliver overdrevent glade og lader som om intet var hændt, andre igen giver udtryk for deres vrede ved at græde. Men det er alt sammen udtryk for den samme følelse.

Når vreden bliver undertrykt, kan den tage andre former. Vreden kan sætte sig som en klump i maven eller komme til udtryk som mavepine, hovedpine, kvalme og lignende.

I mange familier er det forbudt at vise vrede, og mange mennesker er bange for at vise det.
Når man først begynder at vise vrede, dukker der ofte mere vrede op, end situationen egentlig giver anledning til. Det skyldes, at når der lukkes op for ventilen eller lettes på låget, følger gammel undertrykt vrede med ud.

Der sker ofte også det, at man i en periode, mens man øver sig i en ny adfærd kommer til at gå over i den anden grøft. Det sker også tit når man øver sig i at sætte grænser. Man kan i denne periode fremtræde lidt firkantet, indtil man finder en passende måde at udtrykke sig på og være med følelsen på nye måder.

I den sammenhæng giver det mening at arbejde med følelsen, reaktioner og konsekvenser i form af hypnose, som vi sammen former efter dit individuelle ønske og mål.